foto sonneveld

DeLaMar was zijn theater, Amsterdam zijn stad

Hoofdrolspeler Tony Neef, theaterproducent Albert Verlinde en theaterdirecteur Edwin van Balken vertellen over Wim Sonneveld. LEES MEER

Sonneveld is een van de meest geliefde theaterpersoonlijkheden van de vorige eeuw. Zijn liedjes zijn uitgegroeid tot klassiekers, zijn conferences zorgen bij velen nog altijd voor een gulle lach. Geen wonder dat de musical over zijn leven in de voorgaande jaren voor een grote toestroom van publiek zorgde.

Voor Tony Neef werd Sonneveld de rol van zijn leven en Mariska van Kolck liet zien hoe geraffineerd het spel van Sonnevelds muze Conny Stuart was. Voor iedereen die de voorstelling toen gemist heeft én voor iedereen die de musical nogmaals wil beleven keert Sonneveld terug. In de vernieuwde versie van deze succesmusical wordt nog eens extra duidelijk hoe Amsterdams Wim Sonneveld eigenlijk was en hoe groot zijn betrokkenheid bij 'zijn' DeLaMar.

Toen Joop en Janine van den Ende zich met de VandenEnde Foundation sterk maakten voor de komst van het huidige DeLaMar Theater, bouwden zij letterlijk voort op een traditie. Naast Wim Sonneveld ging onder andere Fien de la Mar hen voor als cultureel ondernemer aan de Marnixstraat. Juist deze Amsterdamse theatergeschiedenis wordt duidelijk in de vernieuwde versie van de succesmusical over het leven en werk van Wim Sonneveld. Sonneveld komt thuis in zijn DeLaMar Theater.

Edwin van Balken, directeur van het DeLaMar Theater

'Vanaf 1952 tot zijn te vroege dood in 1974 was Wim Sonneveld de creatief directeur van het Nieuwe de la Mar Theater. Hij heeft zich ingezet om het brede publiek op een unieke avond uit te trakteren. Één ding is nooit veranderd: wij doen er ons best voor de mensen, na een mooie avond theater, met een blij gemoed naar huis te laten gaan. Wim Sonneveld verdient het dat wij hem hier hulde brengen. Amsterdam was zijn stad, en dit zijn theater. Bij het maken van de plannen heb ik aan theaterproducent Albert Verlinde en regisseur Eddy Habbema gevraagd of dat deel van Sonnevelds leven wat extra aandacht mocht krijgen in de vernieuwde versie van de musical. De titel is daarom ook aangepast: Sonneveld, de musical wordt Sonneveld in DeLaMar.'

Albert Verlinde, producent Sonneveld in DeLaMar

'Wim Sonneveld is een deel van mijn leven geworden. Ik was dertien toen hij overleed en toen kocht ik van mijn eigen spaargeld de lp-box met al zijn liedjes en conferences. Niet veel later kende ik al zijn liedjes en conferences uit mijn hoofd. Sonneveld had een waanzinnig goed gevoel voor mooi taalgebruik, hij articuleerde netjes en hield van het charmante amusement. Daar heb ik op mijn manier een voorbeeld aangenomen.

Sonneveld wist dat de optelsom van zijn eigen én andermans talent voor meerwaarde kon zorgen. Daarom vroeg hij onder andere Annie M.G. Schmidt en Michel van der Plas als tekstschrijvers en zie: al die liedjes zingen wij nog steeds. En toen hem gevraagd werd mededirecteur te worden van een theater in nood, begreep Sonneveld meteen dat ook deze artistieke én zakelijke uitdaging hem verder kon brengen. Juist die kant van Sonneveld en zijn band met Amsterdam hebben wat extra nadruk gekregen in de voorstelling Sonneveld in DeLaMar. We brengen nu zijn verhaal op de plek waar een belangrijk deel van zijn leven ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden en ik hoop dat dat voor de mensen een extra reden is om te komen kijken.

Juist die kant van Sonneveld en zijn band met Amsterdam hebben wat extra nadruk gekregen in de voorstelling Sonneveld in DeLaMar. We brengen nu zijn verhaal op de plek waar een belangrijk deel van zijn leven ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden en ik hoop dat dat voor de mensen een extra reden is om te komen kijken.

Tony Neef, hoofdrolspeler Sonneveld in DelaMar

'Ik vond hem de mooiste stem hebben van ‘de grote drie’ (Toon Hermans, Wim Kan en Wim Sonneveld). Hij had dat fluwele, die Sinatra-achtige croonerstem. Maar meer dan een paar liedjes kende ik niet, tot de dag dat hij overleed. Ik werkte als bediende bij het pompstation en hoorde de hele dag zijn liedjes op de radio. Presentator Willem Duys vulde er zelfs zijn hele uitzending mee. En alle mensen die kwamen afrekenen zeiden hetzelfde: ‘Erg hè? En zo jong nog!’ Nederland was in shock.

Nooit had ik kunnen dromen dat die Wim Sonneveld zo’n grote betekenis voor mij zou krijgen. Tijdens de eerdere reeks voorstellingen las ik in de krant: ‘Tony speelt de rol van zijn leven’. Ik lachte erom, maar ik besefte later dat het echt zo is!

Ik houd van zijn vileine humor, dat tikkeltje valse, waarmee hij altijd weg kon komen. Ik geniet ervan om tijdens de voorstelling tegen Mariska van Kolck, die in haar rol als Conny Stuart íets te laat binnenkomt, te zeggen: ‘U bent weer zwáár over tijd, mevrouw Stuart’. Zelf kan ik het ook niet laten om dat soort grapjes te maken: ‘Wat een leuke broek heb je aan… Hij staat je niet, maar het is een prachtige broek!’

Als ik meneer Sonneveld zou kunnen ontmoeten, dan zou ik hem vragen naar hoe hij thuis was. En of het nooit problemen gaf om met twee mannen samen te wonen. Zeker in de jaren vijftig en zestig moet dat toch heel bijzonder zijn geweest. In de voorstelling speel ik de scènes die zijn privéleven betreffen zonder hem te imiteren. Immers, we weten niet hoe hij thuis was. Maar Sonneveld als artiest probeer ik zo exact mogelijk te benaderen. Als mensen die Sonneveld gekend hebben na afloop zeggen: ‘Soms was u het eventjes’, dan ervaar ik dat als het grootste compliment.'

Door: Daan Bartels

--------------------------
Wim Sonneveld-wandeling door Amsterdam
Maak de Wim Sonneveld-wandeling met gids! Aanmelden: www.hetlied.nl.

0 Reacties

0 Reacties :

Stuur bericht

Volg Delamar Theater op: