Slider_2_Selma_Ann_Louis

Plien en Bianca over werken met 'held' Arjan Ederveen

Voor het eerst staan Plien & Bianca op het toneel met één van hun helden, Arjan Ederveen. In een nieuwe roadmovie-musical met veel spectaculaire achtervolgingen: Selma Ann Louis.

 "Alleen al voor het decor moeten de mensen komen kijken"

Droogkomisch, zowel schrijnend als hilarisch. Dat zijn de types die het cabaretduo Plien & Bianca vaak in hun eigen voorstellingen laten zien. Ze gooien er al jaren hoge ogen mee. Hun kwaliteiten passen wonderwel bij het werk van Arjan Ederveen, die bekend werd met o.a. Theo & Thea en 30 Minuten, en veelvuldig in de familievoorstellingen van het Ro Theater te zien was. Nu spelen ze, samen met Bas Hoeflaak en anderen, in de spiksplinternieuwe roadmovie-musical Selma Ann Louis. Als de ‘opvolger’ van het bejubelde en bekroonde In de ban van Broadway. Daar maakte Bianca Krijgsman al kennis met regisseur Pieter Kramer. Krijgsman: “Wij dachten meteen toen dit aanbod kwam: moeten we doen. We wilden heel graag met Arjan en Pieter werken. Het is altijd enorm prettig om te werken met iemand die je leuk vindt en bewondert. Dat gaat gelukkig vaak samen: als iemand goed is, is hij vaak ook heel leuk. Klopt dat?”

Plien van Bennekom: “Ja, vaak wel. Wij zijn heel erg een Pietje Precies en we weten dat Bas Hoeflaak dat ook is, want met hem hebben we in Slippers gespeeld. Wij doen elke avond een poging om de meest ultieme voorstelling te spelen en Bas blijft ook altijd puzzelen en daar naar zoeken.”

Help, een pistool
Selma Ann Louis gaat over drie oude vrienden die elkaar na jaren terug zien op de begrafenis van hun oude schoolkameraad. Bianca Krijgsman speelt Selma, Plien van Bennekom is Annegien en Arjan Ederveen kruipt in de huid van Louis. Krijgsman: “In het begin doen we alle drie alsof we een geweldig leven hebben. Ik zit in de muziek-business, Plien heeft een superhuwelijk en Arjan is succesvol…” Dan, op een samenzweerderige fluistertoon: “Wat natuurlijk helemaal niet zo is. Maar goed, ze besluiten de reis die ze vroeger met zijn vieren – met de vriend die nu is overleden – hebben gemaakt nog een keer te maken. Met zijn allen, in een busje. Maar dat loopt al gauw uit de hand, er komt een pistool bij kijken en dan slaan we op de vlucht. Er komt een helikopter langs en er zijn allerlei achtervolgingsscènes. Thomas Rupert heeft, net als bij In de ban van Broadway, het decor ontworpen. Normaal doet hij veel opera- en balletvoorstellingen, dus het is spectaculair. Zo meesterlijk, alleen voor het decor moeten mensen al komen, hoor.” Tijdens de reis worden de drie pijnlijk geconfronteerd met hun nooit ingeloste dromen. Lukt het ze om alsnog hun wensen te vervullen? Krijgsman: “Het is een louterende reis. Maar ik ga niet verklappen of het allemaal goed komt. Misschien is wel leuk om nog te vertellen dat vier jonge acteurs onze jeugdige versies spelen, in allerlei flashbacks. En ze treden op als een soort raadgevers. Op moeilijke momenten verschijnen ze ineens.”

Plantenfluisteraar
Met Arjan Ederveen stonden de dames nog niet eerder op het toneel, maar ze kenden hem natuurlijk van zijn tv-programma’s en de familievoorstellingen bij het Ro Theater. Bij Koefnoen, waar ze samen sketches speelden over een tuttig dameskoor dat opgeschrikt wordt door een nieuwe zangcoach (Ederveen), leerden ze hem al kennen. Wat is zijn talent? Krijgsman: “Arjan kan heel goed improviseren en hij heeft een bijzondere fantasie.” Van Bennekom vult meteen aan: “Hij heeft ook een hele goede intuïtie voor waar het spannend en grappig wordt. Zijn reeks 30 Minuten is zo ontroerend en pijnlijk.” Sluit dat eigenlijk aan bij hun eigen fantasie? Krijgsman: “Ik haak wel aan hoor, ik stap wel in die bus van hem…” Van Bennekom: “Haha, ja, naar ‘Fantasy Island’. Heel leuk om nu beste vrienden te worden met Arjan Ederveen.” Vervolgt ironisch: “Daar is het ons natuurlijk stiekem om te doen. Want hij is ook nog een plantenfluisteraar en ik ben daar heel slecht in. Ik heb nu ook een grote tuin, dus hij heeft al verschillende keren aangeboden om te komen helpen. Daar ga ik zeker gebruik van maken, ik verheug me er nu al op.”

Films kijken
Voor de voorbereiding van het script van Selma Ann Louis, dat geschreven is door Nathan Vecht (o.a. Kunsthart, Gidsland en In de ban van Broadway), kwamen ze met zijn allen een aantal keren bij elkaar. Krijgsman: “We hebben met zijn allen het basisidee bedacht van de roadtrip.” Van Bennekom: “Daarna hebben we veel films gekeken: daar zit een mooie scène in, die heeft een mooie rol. The First Wives Club bijvoorbeeld en eentje met een schrijver en die wijnproever…”

Krijgsman: “Een hele saaie film.”

Van Bennekom: “Maar daar was het plot wel heel goed van. Heeft nog een Oscar gekregen voor het script. Eh, Sideways heette die. Automatisch heb je het dan ook veel over smaak: wat is wel grappig en wat (net) niet. Dat is een dunne scheidslijn. Wat maakt een verhaal dan saai of wat maakt het in jouw ogen goed? We hebben gekeken naar wat we eruit konden pikken om er een frisse, fonkelnieuwe cocktail van te maken.”

Vrolijkmakend
Van het genre musical houden ze allebei enorm, zegt Bianca Krijgsman: “Om naar te kijken vind ik een musical het leukste, met liedjes tussendoor, dat is zo vrolijkmakend. Er is niets fijners dan met zijn allen zingen. De muziek wordt bij Selma Ann Louis gemaakt door de gebroeders Groenteman, hele getalenteerde jongens. Dansjes vind ik ook heerlijk trouwens, dus ik ga maar snel naar de sportschool voor mijn conditie.”

Van Bennekom: “Ik hoop dat deze voorstelling ons ook veel inspiratie geeft om zelf weer nieuwe dingen te verzinnen.” Komt er dan weer een nieuw cabaretprogramma? Van Bennekom: “Dat is wel de bedoeling. En daarvoor is het goed om dingen los van elkaar te doen – ik sta nu bijvoorbeeld in het toneelstuk naar het dagboek van Hendrik Groen, Bianca speelt op tv in De Luizenmoeder – en om dingen samen te doen, zoals Selma Ann Louis. Je neemt toch hier en daar dingen mee die je opvallen, een zinnetje, een typetje, een situatie. Het is goed om ook aan andere mensen te snuffelen, maar we komen altijd weer bij elkaar uit.” Alles op zijn tijd, want eerst gaan ze samen met Arjan Ederveen op avontuur in Selma Ann Louis.

Selma Ann Louis is vanaf 28 april te zien in DeLaMar.

BESTEL KAARTEN

0 Reacties

0 Reacties :

Stuur bericht