Veelgestelde vragen

Maatregelen rond het coronavirus
Gaan de voorstellingen door?

Ons theater is de komende tijd helaas gesloten. Officieel moeten alle theaters in Nederland t/m 28 april hun deuren sluiten, maar de onzekerheid rondom verdere maatregelen zal jammer genoeg ook gevolgen hebben voor onze programmering na 28 april. We zijn druk bezig om voor alle voorstellingen een passende oplossing te vinden en houden hierover contact met onze boekers. Wanneer we weer open kunnen, is afhankelijk van de verspreiding van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen. We volgen deze ontwikkelingen op de voet en houden je via onze update-pagina op de hoogte. 

Op deze speciale update-pagina vind je de actuele status van elke voorstelling die sinds de start van de coronacrisis is afgelast. We willen je verzoeken om bij vragen over de status van jouw afgelaste voorstelling eerst de status van jouw voorstelling te controleren en eventuele mails af te wachten; zo kunnen we drukte bij onze klantenservice zo veel mogelijk spreiden.

Alvast bedankt voor je begrip en medewerking, hopelijk mogen we je weer snel in ons theater ontvangen!

Moet ik een mondkapje dragen in het theater?

Sinds 30 september is het verplicht om een mondkapje te dragen tijdens het verplaatsen door ons theater. We willen je dan ook vragen een mondkapje op te doen als je ons theater binnenkomt, en ook als je na de voorstelling weer opstaat om de zaal te verlaten. Wanneer in de foyer of op je plek in de zaal zit, mag je mondkapje af (dus ook tijdens de voorstelling). We verzoeken je een eigen mondkapje mee te nemen, maar voor de mensen die dit vergeten hebben we zeker een stapeltje klaarliggen.

Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen mondkapje te dragen.

Welke maatregelen zijn er genomen zodat iedereen voldoende afstand van elkaar kan houden?

We hebben door het hele theater uiteenlopende maatregelen genomen waardoor onze bezoekers, ons personeel en onze artiesten minimaal 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden. Enkele van deze maatregelen zijn:

  • Er zijn aangepaste routes gecreëerd waardoor elke bezoeker met zo min mogelijk oponthoud naar de plek in de zaal geleid wordt;
  • Alle beschikbare stoelen hebben altijd een afstand van minimaal 1,5 meter tot elkaar;
  • De deuren staan open zodat bezoekers geen deurklinken hoeven aan te raken;
  • Het theater is een half uur voor aanvang van de voorstelling toegankelijk (m.u.v. de theaterkassa) en er zijn voldoende medewerkers aanwezig om bezoekers de weg te wijzen om zodoende een soepele doorloop te garanderen;
  • Er kon en kan nog steeds alleen gepind worden in ons theater;
  • Het dragen van een mondkapje in het theater is verplicht (tijdens de voorstelling mag deze afgedaan worden);
  • Bij de ingang van het theater wordt bij iedere bezoeker een gezondheidscheck uitgevoerd. Als de gezondheid van een bezoeker naar inschatting van de medewerker een risico oplevert, zal toegang tot het gebouw geweigerd worden.

Dit is uiteraard slechts een selectie van de genomen maatregelen. We zijn verheugd dat we onze bezoekers weer mooie voorstellingen kunnen aanbieden, maar de veiligheid van onze gasten, artiesten en eigen medewerkers staat altijd voorop.

Wat houdt de gezondheidscheck in?

Het RIVM heeft een handreiking uitgewerkt om de doorstroom zo veilig mogelijk te laten verlopen. Een gezondheidscheck is een onderdeel van deze handreiking en zal ook door DeLaMar Theater gehanteerd worden.

Bij de ingang van het theater wordt bij iedere bezoeker een gezondheidscheck uitgevoerd. Wanneer één van onderstaande vragen met JA wordt beantwoord, mag je ons theater op dat moment helaas niet bezoeken. Het bezoek moet worden uitgesteld totdat op elke vraag NEE geantwoord kan worden.

  1. Had je een of meerdere van deze klachten in de afgelopen 24 uur?
    Hoesten / Verkoudheidsklachten / Verhoging of koorts / Benauwdheid / Reuk- en/of smaakverlies
  2. Heb je op dit moment een huisgenoot met milde klachten en koorts en/of benauwdheid?
  3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad en is dit de afgelopen 7 dagen vastgesteld (met een test)?
  4. Ben je in quarantaine omdat je:
    - een huisgenoot of nauw contact bent van iemand bij wie het nieuwe coronavirus is vastgesteld?
    - bent (terug)gekomen uit een COVID-19-risicogebied?*
    - bent gewaarschuwd door de Coronamelder-app?

Is een van bovenstaande situaties van toepassing dan adviseren we je vóór aanvang van de voorstelling via onze chat of telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice. De medewerker van de klantenservice zal met je op zoek gaan naar een alternatieve datum/voorstelling of zal indien gewenst het aankoopbedrag terug betalen. Omdat we alleen een alternatief kunnen aanbieden als je melding vóór aanvang van de voorstelling door een medewerker in behandeling is genomen, adviseren we niet te mailen. We kunnen namelijk niet garanderen dat je e-mail op tijd in behandeling wordt genomen.

Hoe voorkomen jullie drukte bij de ingang?

Het theater is een half uur voor aanvang van de voorstelling voor publiek toegankelijk (met uitzondering van de theaterkassa). Er zullen vanaf de straatkant verschillende ingangen beschikbaar zijn. Per ingang is er een duidelijke looproute gecreëerd middels stickers/lijnen op de vloer die de bezoekers moeten volgen om de juiste foyer of zaal te bereiken. De juiste ingang staat op je toegangsbewijs vermeld. De looproutes dienen ook gebruikt te worden na afloop van de voorstelling, zodat de bezoekers via hun eigen uitgang het theater verlaten. Op straat zullen bovendien medewerkers beschikbaar zijn voor vragen en aanwijzingen.

Met hoeveel mensen mogen we naast elkaar zitten in het theater?

De maximaal toegestane groepsgrootte varieert afhankelijk van het op dat moment geldende risiconiveau. Het is goed mogelijk dat je tijdens het boeken van je kaarten nog niet weet welk risiconiveau zal gelden op de dag van de voorstelling. Omdat binnen één boeking automatisch alle zitplaatsen sluitend op elkaar worden toegewezen, hanteren we op dit moment een veilige groepsgrootte van maximaal van 4 personen per boeking. Bij meer dan 4 personen verzoeken we je aparte boekingen te maken. Tussen aparte boekingen worden namelijk wel automatisch voldoende stoelen vrijgehouden. Zo kan iedereen veilig ons theater bezoeken.

De maximale groepsgrootte is niet van toepassing als alle personen uit hetzelfde huishouden komen. Bestaat jouw huishouden uit meer dan 4 personen en wil je naast elkaar zitten in het theater? Boek je kaarten dan via onze telefonische klantenservice.

Is er een pauze?

Op de voorstellingspagina kan je terugzien of er een pauze in de voorstelling is. Via de pagina voorstellingen kun je klikken op de voorstelling van je keuze.

Omdat op dit moment nog niet duidelijk is welke coronamaatregelen er gelden op de dag van de voorstelling, kunnen we nu nog geen duidelijkheid geven of er tijdens de pauze drankjes geserveerd worden. Bij sommige voorstellingen krijg je voorafgaand aan de voorstelling een drankje aangeboden. In de periode voorafgaand aan de voorstelling brengen we je uiteraard per mail op de hoogte van de maatregelen die op dat moment gelden.

De bars in de foyers van het theater zijn geopend voor een drankje na afloop van de voorstelling. Vanzelfsprekend hanteren wij ook hier de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen van de landelijke overheid.

Is de garderobe geopend?

De garderobe is wegens veiligheidsoverwegingen gesloten. Bezoekers nemen de jas mee de zaal in en kunnen deze op de stoelen naast zich leggen, die verplicht vrijgehouden worden om de 1,5 meter afstand te bewaken.

Is het toilet veilig te bezoeken?

Zeker. We beschikken over een groot aantal toiletgroepen, waardoor we bezoekers gemakkelijk kunnen spreiden door het gehele gebouw. De aanwezigheid van verschillende toiletgroepen wordt aangegeven middels eenvoudige en eenduidige bewegwijzering. Ook zullen onze medewerkers bezoekers verzoeken gebruik te maken van andere toiletruimtes als er te veel drukte ontstaat.

Uiteraard staat hygiëne voorop in de toiletruimtes. Er zal voldoende desinfecterende handgel aanwezig zijn. Daarnaast is de schoonmaak van deze ruimtes geïntensiveerd, zowel voor, tijdens als na de voorstelling.

Wat zijn de maatregelen rondom jullie airconditioning en luchtcirculatie?

Wat betreft onze airconditioning en luchtcirculatie hanteren we altijd de richtlijnen van het RIVM. Deze richtlijnen geven op dit moment geen eenduidige uitsluitsel over de effecten van airconditioning en luchtventilatie op de verspreiding van het coronavirus, of hoe we hier als theater het beste mee om kunnen gaan. Natuurlijk houden we de aanscherpingen van de RIVM rond dit thema nauwlettend in de gaten, en zullen we eventuele aanpassingen zo snel mogelijk doorvoeren.

We kunnen in ieder geval melden dat we geen gebruik maken van zogenaamde ‘recirculatie’-technieken, wat betekent dat de lucht in ons theater niet wordt ‘hergebruikt’. De door ons gebruikte AFPRO filters zuiveren de lucht intensief waardoor het klimaat binnen in het gebouw zelfs 4 x minder fijnstof bevat dan buiten op straat. Er is op dit moment echter nog geen onderzoek beschikbaar waarin wordt aangetoond wat de filterende werking is op de aerosols van het Covid 19 virus.

Ik ga vandaag naar een voorstelling maar ik en/of iemand in mijn omgeving hebben gezondheidsklachten. Wat nu?

Bij gezondheidsklachten adviseren we je vóór aanvang van de voorstelling via onze chat of telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice. De medewerker van de klantenservice zal met je op zoek gaan naar een alternatieve datum/voorstelling of zal indien gewenst het aankoopbedrag terug betalen. Omdat we alleen een alternatief kunnen aanbieden als je melding vóór aanvang van de voorstelling door een medewerker in behandeling is genomen, adviseren we niet te mailen. We kunnen namelijk niet garanderen dat je e-mail op tijd in behandeling wordt genomen.

Waarom staat er op mijn kaart dat het stoelnummer onder voorbehoud is?

Het toewijzen van zitplaatsen gebeurt altijd volgens de geldende coronaregels. Tijdens het boeken van je kaarten kunnen echter andere regels van toepassing zijn dan op de dag van de voorstelling. Om die reden kunnen we het stoelnummer niet garanderen, maar de rang in de zaal is uiteraard wel gegarandeerd. We verzekeren dus dat je een plek in de zaal toegewezen krijgt die overeenkomt met de rang waarvoor je betaald hebt.

Is de theaterkassa geopend?

Onze kassamedewerkers helpen je graag met het kopen van de kaarten aan de kassa in het theater. In het kader van de corona maatregelen willen we iedereen echter verzoeken de kaarten zoveel mogelijk via onze website aan te schaffen, zodat drukte bij de kassa wordt voorkomen.

Onze theaterkassa is geopend op dagen dat er een voorstelling in het theater is; in onze agenda kan je in één oogopslag zien op welke dagen dat is. Op werkdagen is de theaterkassa vanaf 17:00 uur geopend, in het weekend en bij matinees gaat de theaterkassa één uur voor aanvang van de eerste voorstelling open. De theaterkassa sluit 15 minuten na aanvang van de laatste voorstelling. Op dagen dat er geen voorstelling is, is de theaterkassa gesloten.

De rest van het theater is pas een half uur voor aanvang van de voorstelling toegankelijk voor publiek.

Let op: je kunt niet meer contant betalen in DeLaMar Theater

Hoe reserveer ik rolstoelplaatsen?

De rolstoelplaatsen zijn gesitueerd op de eerste rang in de zaal. Mocht je een rolstoelplaats willen reserveren dan kun je dagelijks telefonisch contact opnemen via 0900 - 10 10 202 (lokaal tarief, bekijk openingstijden). Het is niet mogelijk online rolstoelplaatsen te reserveren.

Ik ben nog in bezit van kaarten van een voorstelling die door de maatregelen rond het coronavirus is afgelast. Kan ik met het aankoopbedrag van deze kaarten nieuwe kaarten aanschaffen voor een andere voorstelling?

Heb je eerder een voorstelling geboekt die door de maatregelen rond het coronavirus definitief is afgelast en niet kan worden verplaatst, dan ontvang je een voucher ter hoogte van de originele ticketprijs (incl. order- en verzendkosten). Je kunt dit bedrag inzetten om kaarten voor onze reguliere programmering te boeken, op een dag die jou uitkomt. Na besteding van de voucher blijft een eventueel restbedrag op de voucher behouden en kan dit restbedrag alsnog besteed worden aan andere voorstellingen. Zodra bekend wordt wanneer onze reguliere programmering weer door kan gaan, ontvang je deze voucher en kun je een (of meerdere) van deze voorstellingen boeken. We houden je via de mail en onze speciale status-pagina op de hoogte van de ontwikkelingen.

Heb je nog geen voucher ontvangen en wil je liever je eerder geboekte kaarten omzetten naar kaarten voor een andere voorstelling, neem dan contact op met onze klantenservice. Onze medewerkers zullen dan je oorspronkelijke kaarten annuleren en nieuwe kaarten inboeken voor de door jouw gekozen voorstelling. De medewerker zal je uitleggen hoe dat werkt.

Is het Grand Cafe geopend?

Het is mogelijk om diner- en lunchreserveringen te maken via ons online reserveersysteem. Uiteraard zijn we afhankelijk van de coronamaatregelen die gelden op de dag van de voorstelling of het Grand Café daadwerkelijk open zal zijn. Uiteraard zijn hier er altijd maatregelen genomen om veilig te kunnen dineren. Zo is er ruime afstand tussen de tafels, blijft de bediening op gepaste afstand en zijn er extra hygiënemaatregelen getroffen zoals het aanbieden van desinfectiegel bij binnenkomst.

Dineren in het Grand Café kan uitsluitend op reservering.

Tegoedvouchers
Waarom heb ik een voucher ontvangen?

Zoals veel andere theaters hebben wij een speciale voucher in het leven geroepen, die je ontvangt als een door jou geboekte voorstelling wegens de coronacrisis geannuleerd is of mogelijk verzet wordt. Op de voucher staat een bedrag ter hoogte van je oorspronkelijke ticketprijs (incl. order- en verzendkosten). De voucher is minimaal 1 jaar geldig, de exacte verloopdatum staat in de mail met de vouchercode vermeld. Je hebt dus minstens 1 jaar de tijd om kaarten te kopen voor elke voorstelling in ons theater. Wordt je afgelaste voorstelling verplaatst, maar is de definitieve datum nog niet bekend? Natuurlijk kun je je voucher ook bewaren voor een nieuwe datum van de afgelaste voorstelling. Zodra we een nieuwe datum gevonden hebben, sturen we alle boekers van deze voorstelling gelijk een mail en kun jij beslissen of je je voucher hier voor in wil zetten. 

Behalve dat je op deze manier een leuk uitje hebt om naar uit te kijken, zijn deze vouchers van groot belang voor zowel ons theater als de decorbouwers, technici, componisten, zaalwachten, en de andere mensen achter al die mooie voorstellingen. Het biedt ons allemaal wat meer zekerheid als we na de coronacrisis weer kunnen rekenen op genoeg bezoekers om onze sector draaiende te houden, en zo te kunnen werken aan nieuwe theaterbelevenissen.

Hoe lang is de voucher geldig?

De voucher is minimaal 2 jaar geldig vanaf het moment van verzending. De verloopdatum van de voucher vind je terug in de mail met de vouchercode. Het is goed mogelijk dat je een mail met een vouchercode hebt ontvangen waarin een geldigheidsduur van 1 jaar vermeld wordt. Dat komt doordat alle vouchers die vóór maart 2021 zijn verzonden in eerste instantie een geldigheidsduur van 1 jaar hadden. Begin maart 2021 is de geldigheidsduur van alle vouchers echter verlengd naar 2 jaar. Zo heb je meer tijd om je tegoed te besteden aan een voorstelling in DeLaMar Theater.*

Na het verstrijken van de geldigheidsduur is het resterende voucherbedrag nog steeds van jou. We zullen na verstrijken van de geldigheidsduur het restbedrag alsnog aan je uitkeren, of we verlengen de looptijd zodat je de voucher nog op een later moment kan gebruiken.

* We volgen hierbij de regeling ‘Bewaar je ticket, geniet later’. Deze regeling wordt ondersteund door het ministerie van OC&W en EZK en volgt de regels van de Autoriteit Consument en Markt.

Wat is de waarde van de voucher?

Op deze voucher staat een bedrag ter hoogte van je oorspronkelijke ticketprijs incl. order- en verzendkosten en exclusief eventuele aangeschafte borrel- of dinerarrangementen. Aangeschafte borrel- of dinerarrangementen worden namelijk teruggestort op de rekening van waar deze betaald zijn. Dit bedrag wordt zo spoedig mogelijk na verzending van jouw voucher teruggestort.

Hoe wissel ik mijn voucher in?

De voucher in te wisselen voor alle shows die in verkoop zijn via deze website.

1. Ga naar de voorstelling van je keuze
2. Kies een datum en klik op 'bestel kaarten'
3. Kies het gewenste aantal stoelen en voeg deze toe aan je winkelwagen
4. Klik in je winkelwagentje op het pijltje 'Gebruik DeLaMar Voucher/Cadeaubon'
5. Hier kun je de code van je voucher invullen (deze heb je via de mail ontvangen). Het bedrag wordt verrekend
6. Doorloop de rest van de stappen voor het boeken van je kaarten

Kom je er via de website niet uit? Je voucher is ook telefonisch in te wisselen. De voucher is niet inwisselbaar aan onze theaterkassa.

Kan ik bijbetalen als de voorstellingsprijs van mijn nieuwe boeking hoger is dan het bedrag op mijn voucher?

Ja, dat is mogelijk. Aan het einde van het bestelproces kun je na besteding van het tegoed op je voucher een eventueel restbedrag via de gebruikelijke betaalmogelijkheden (iDeal, creditcard of Podium Cadeaukaart) afrekenen.

Er is nog een restbedrag over op mijn voucher nadat ik kaarten heb gekocht. Wat gebeurt daar mee?

Het resterende bedrag blijft gewoon op je voucher staan zolang de voucher geldig is. Dit tegoed kun je alsnog gebruiken bij een volgende boeking.

Kan ik meerdere vouchers inwisselen in één aankoop?

Ja, dat is mogelijk. Nadat je in het bestelproces één vouchercode hebt ingevoerd, kun je gelijk een nieuwe invoeren.

Waarom heb ik meerdere vouchers ontvangen?

De vouchers worden verzonden per boeking én per voorstelling. Als je bijvoorbeeld in één aankoop twee verschillende voorstellingen hebt geboekt, ontvang je een aparte voucher voor beide voorstellingen. Heb je op verschillende momenten een aankoop gedaan, dan ontvang je ook een aparte voucher voor de verschillende aankopen.

Ik heb nog maar één voucher ontvangen, terwijl ik er meer zou moeten ontvangen. Hoe zit dat?

De vouchers worden per voorstelling verzonden, maar worden niet voor alle voorstellingen tegelijk verzonden. Dit heeft een aantal redenen. Bij sommige voorstellingen is het nog niet duidelijk of deze definitief verplaatst wordt of definitief geannuleerd is. En als de voorstelling verplaatst is, is het soms nog niet duidelijk wanneer de voorstelling ingehaald zal worden. Dit is allemaal van belang om te kunnen bepalen wat het beste moment is om de vouchers te versturen of een andere oplossing aan te bieden. We willen bovendien de druk op de klantenservice beperken en de gevolgen bij technische storingen zo klein mogelijk houden. Om die redenen spreiden we de verzending van vouchers.

Kan ik de voucher ook telefonisch of via de theaterkassa inwisselen?

De voucher is telefonisch of online inwisselbaar voor voorstellingen in DeLaMar Theater. De voucher is niet inwisselbaar aan de theaterkassa van DeLaMar Theater. Kijk hier voor meer informatie over onze verkooppunten.

Kan ik de voucher ook gebruiken voor de aanschaf van een borrel- of dinerarrangement?

Je kunt de voucher inwisselen voor alle shows die in verkoop zijn via onze website inclusief bijbehorende producten zoals borrel- of dinerarrangementen (indien beschikbaar). 

Update januari 2021: op dit moment worden er geen borrel- of dinerarrangementen aangeboden via onze website. Het is wel mogelijk voor af te