Interview door Jan Vriend
Eindeloze verhalen over passie, hypes over maakbaar geluk: in hun nieuwe programma neemt Purper die verschijnselen met een knipoog op de hak. Lees de titel van hun nieuwe voorstelling daarom vooral met wat ironie. ,,Die naam 'Purper's Passie' kozen we om dat woord te ontmaskeren.’’ Hierbij krijgen ze versterking van multi-talent Anne van Veen.
Cabaret Purper staat al bijna veertig jaar voor een ambachtelijke cabarettraditie: goed voor een vertrouwde aanpak met steeds wisselende namen, zodat de voorstellingen blijven verrassen. Pianist en grondlegger Erik Brey was er vanaf het begin bij, later werd de groep versterkt met Frans Mulder die inmiddels uitgroeide tot de spil, de tekstschrijver en regisseur van het gezelschap. De steeds vernieuwende samenstellingen rond deze twee vaste Purper-gezichten leverden in de loop der jaren gevarieerde combinaties op. Zo waren bekende namen als Karin Bloemen, Jos Brink, Angela Groothuizen en Jon van Eerd in het verleden te gast in succesvolle Purper-programma’s.
Uitstraling
Deze keer is Anne van Veen een verassende nieuwkomer bij Purper. Na haar opleiding aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie maakte ze als soliste vier liedjesprogramma’s. Er verschenen twee albums met haar werk en ze schreef een roman. ,,Ik ben al jaren onder de indruk van haar en haar talent’’, vertelt Frans Mulder. ,,Anne schrijft prachtige teksten en heeft een eigen stijl en uitstraling: krachtig en geestig tegelijk. Je ziet een frêle meisje, maar van binnen is ze ontzettend sterk en creatief. Ze weet precies wat ze wil en is daarin heel authentiek.’’
Nu of nooit
Door toeval zat hij bij de première van de musical over Liesbeth List naast Anne, in het Amsterdamse theater Carré. ,,Ik dacht: ‘nu of nooit’ en heb haar daar meteen gevraagd voor Purper. Ze was verrast en vroeg even bedenktijd. Maar na een paar goede gesprekken kreeg ik haar jawoord. Bij de repetities bleek al snel dat we geen betere keuze hadden kunnen maken, want haar komst is echt een verrijking voor de groep. Ze heeft geweldige ideeën. Door haar invloed krijgt Purper er een extra kleur bij.’’
Eigenheid
Anne van Veen is een dochter van Herman van Veen. Na haar geboorte schreef hij voor haar zijn klassieker ‘Anne’, met de beroemde regel dat de wereld niet mooi is, maar dat zij die een beetje mooier kan kleuren. In de nieuwe Purper-voorstelling reageert ze op die opdracht met een eigen nummer, waarin ze zingt dat de wereld volgens haar wél mooi is. ,,Die tekst tekent haar eigenheid’’, meent Frans Mulder. ,,Dit nummer is zó veelzeggend ontroerend.’’
In de nieuwe voorstelling ziet het publiek ook Diederick Ensink terug. Deze multi-instrumentalist, zanger en acteur die Purper vorig jaar versterkte, neemt nu nóg meer muziekinstrumenten mee. Ook componeerde en arrangeerde hij - net als Erik Brey - nieuwe liedjes voor dit programma. ,,Deze jongen stroomt over van het talent’’, zegt Frans Mulder. ,,In ons nieuwe programma kan hij dat allemaal tot zijn recht laten komen. Zo hebben we met Anne en Diederick een jonge generatie naast ons staan met een frisse blik op het vak. Met zijn vieren slaan we een brug tussen het verleden en de toekomst van Purper.’’
Ontsnapping
Samen bruisen ze van de inspiratie voor hun nieuwe programma. ,,De wereld van vandaag is zó op hol geslagen dat die bijna vráágt om een luchtige ontsnapping met cabaret. Neem nou dat modieuze geklets over een bucketlist die iedereen zo nodig moet maken. En dat gezwets dat je je dromen moet najagen. Of dat je steeds bijna verplicht hoort te genieten! Om het maar niet hebben over dat vreselijke woord passie dat overal opduikt! Als je die termen vaak tegenkomt zie je hoe bespottelijk en oppervlakkig ze zijn. Hoog tijd dus om op het toneel wat orde te scheppen in die hysterie. Om te laten zien dat we dat geschreeuw niet nodig hebben. Want uiteindelijk draait het alleen om de liefde en de waarheid. En die zijn stil en in zichzelf gekeerd.’’
Gekte
Volgens traditie bestaat een Purper-programma uit sterke liedjes, luchtige conferences en hilarische samenspraken. ,,Met humor prikken we de eigentijdse gekte een beetje door, waarbij we inspelen op het gezonde verstand van het publiek. Want als je in je programma oprecht uitgaat vanuit je eigen interesses en je eigen hartstocht, blijkt een groot gedeelte van de mensen er hetzelfde over te denken. En dan proef je de verbondenheid met de zaal. Net als met vrienden met wie je lacht, maar die je toch serieus neemt. Zo van: ‘wij begrijpen elkaar’.’’
Frans Mulder vergelijkt het nieuwe Purper- programma daarom met roomsoes waarin een scheutje tabasco schuilgaat: mooi gepresenteerd, smakelijk opgediend, vol van smaak, maar toch proef je na afloop óók een beetje scherpte op je tong.