“Iedereen hier heeft zin in bezoek”

Directeur Andreas Fleischmann over de meerwaarde van DeLaMar Theater aan zakelijke evenementen.

Andreas Fleischmann is sinds 1 februari 2019 directeur van DeLaMar Theater in Amsterdam. Hier is hij verantwoordelijke voor alle musicals, concerten, toneelstukken en andere voorstellingen die in het theater staan, maar ook voor de talloze zakelijke evenementen. En die zijn heel belangrijk…

Waarom vind je het belangrijk dat DeLaMar Theater niet alleen een theater voor voorstellingen is, maar ook voor zakelijke evenementen?

“Zelf vind ik de combinatie van een zakelijk- en een cultuurbedrijf altijd mooi. De zakelijke markt stelt hoge eisen aan je gebouw, aan je personeel. Er wordt van je verwacht dat je al die zaken perfect geregeld hebt en dat houdt je als organisatie scherp. Daarnaast is het leuk dat we in de uren dat er geen voorstellingen bij ons staan, toch reuring hebben in ons gebouw. Je stelt je theater open voor mensen die niet voor een voorstelling komen, maar wel in die beleving rond kunnen lopen. En voor de zakelijke markt is het natuurlijk heel fijn dat zij gebruik kunnen maken van deze theatersfeer.”

Hoe beïnvloedt die theatersfeer de evenementen?

“Het zorgt voor warmte, je hebt niet dat kille van een standaard congrescentrum. Hierdoor krijg je een hele andere soort ontmoeting. Op de meeste congressen bijvoorbeeld wordt ook gewoon een verhaal verteld, net als bij een voorstelling. En zo’n verhaal kun je nergens zo goed over het voetlicht brengen als in een theaterzaal! Verder is theater echt een ‘happy business’, de mensen die hier werken zijn gewend om mensen te bedienen die hier voor hun plezier komen. Zakelijke evenementen zijn vaak wat serieuzer, maar dat wil niet zeggen dat je deze mensen niet op eenzelfde manier kunt benaderen. Ik denk dat dat net even iets toevoegt aan hoe je hier met een zakelijk evenement terecht kunt.”

DeLaMar Theater heeft bij het benaderen van mensen ‘hostmanship’ hoog in het vaandel staan. Wat merken gasten en opdrachtgevers hiervan?

“In ons gebouw passen wel 2.000 mensen, maar als bezoeker krijg je toch het idee dat de mensen die hier werken het leuk vinden dat je komt. Dat leer je heel erg in het theatervak, dat je zorgt dat mensen zich thuis voelen. Als mensen voor het eerst naar het theater gaan kunnen ze nog weleens een beetje opkijken tegen zo’n gebouw. Die spanning is aan de ene kant leuk, theater moet ook iets magisch hebben. Maar daarnaast is het ook fijn om een soort warm bad te creëren voor mensen die we ontvangen. Opdrachtgevers merken dat ook in de overzichtelijkheid van ons bedrijf. Je hebt niet te maken met 12 verschillende organisaties die van alles voor je regelen, maar met hele korte lijntjes naar één aanspreekpunt. Iedereen die hier werkt weet ook alles van het gebouw, allemaal grote voordelen.”

Je werkt nog niet zo lang bij DeLaMar Theater, hoe heb je de medewerkers ervaren?

“Ze zijn heel erg trots op het gebouw, op het bedrijf en op hun eigen werk. Maar dan niet op een arrogante, maar op een hele vrolijke manier. Het is zoals Joop van den Ende altijd zegt: ‘Als je mensen te eten krijgt, dan ruim je je huis op, zorg je dat je er leuk uitziet en dan ga je mensen ontvangen. Dan heb je zin in bezoek.’ En dat voel ik wel bij alle afdelingen, iedereen heeft zin in bezoek.”

Heb je zelf een favoriete plek in DeLaMar Theater?

“Als je midden op het toneel van de Wim Sonneveld zaal staat en je kijkt om je heen, zie je hoe intiem die zaal eigenlijk is. Er kunnen bijna 1.000 mensen in, maar toch zit iedereen dicht op het toneel. Dat heb ik in geen ander theater gezien, misschien alleen in Londen. Je kijkt naar een hele gezellig muur van mensen, in plaats van dat je denkt ‘oh, zit daarachter ook nog iemand?’ Dat is echt uniek en heel tof. Alleen sta ik bijna nooit op die plek, want ik ben geen uitvoerend kunstenaar!”

 

Wat voor soort zakelijke partijen hoop je in de toekomst nog in DeLaMar Theater te zien?

“Dat is niet een specifieke partij, maar wij hebben natuurlijk een unieke plek met een unieke geschiedenis te bieden. Het is super leuk als zakelijke partijen daar ook specifiek voor kiezen. Niet iedere klant hoeft per se iets met theater te hebben, maar het is wel mooi als we een verhaal met elkaar kunnen delen. Dat wij snappen waar de klanten mee bezig zijn, wat ze tijdens zo’n evenement willen, welk verhaal zij gaan vertellen en hoe je daar zo goed mogelijk samen in kunt optrekken. Dus dat inhoudelijk dingen delen is heel fijn. Het is voor klanten ook goed om te realiseren dat je geld hier niet verdwijnt in de zakken van een belegger of directeur, maar terugvloeit in onze culture exploitatie. Wij zijn een ANBI-stichting, geen bv. De zakelijke klanten steunen de culturele sector, en zorgen ervoor dat wij beter in staat zijn om in de toekomst nog meer mooie dingen te programmeren en te maken.”

Inschrijven nieuwsbrief

Dankzij onze nieuwsbrief ben jij twee keer per maand als eerste op de hoogte van nieuwe voorstellingen, exclusieve video’s en mooie kortingsacties. Schrijf je snel in!
Onze bezoekers beoordelen ons met een
/5