Algemene voorwaarden (zakelijke) verhuringen

Artikel 1. Definities
1.1    Opdrachtnemer of Theater: Stichting DeLaMar Theater.
1.2    Opdrachtgever: De natuurlijke- of rechtspersoon die met Opdrachtnemer een Overeenkomst heeft gesloten.
1.3    Overeenkomst: Een vastlegging tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer van de Reservering.
1.4    Reservering: Een reservering voor zakelijke verhuringen.
1.5    Offerte: een kostenberaming en bijbehorende voorwaarden ten behoeve van een Reservering uitgebracht door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever. 
1.6    Optionele reservering: Een voorlopige reservering, volgend op de Offerte en voorafgaand aan een Overeenkomst .
1.7    Reserveringswaarde: De totale waarde van de reservering.
1.8    (Zakelijke) verhuringen: Door de Opdrachtnemer ter beschikking stellen voor een specifieke periode van een (theater)zaal, foyer, dan wel iedere andere beschikbare ruimte binnen het Theater ten behoeve van de Opdrachtgever tegen betaling.

Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1    Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle (Optionele) Reserveringen en Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
2.2    Bekendmaking, ter handstelling en van toepassing verklaring van deze algemene voorwaarden kan onder meer geschieden door vermelding op briefpapier, in offertes, in bevestigingen en facturen, als bijlage en op de website van de Opdrachtnemer.
2.3    Afspraken die van deze algemene voorwaarden afwijken of deze aanvullen, zijn slechts bindend indien zij schriftelijk zijn overeengekomen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever en gelden slechts per Reservering.
2.4    De eventuele toepasselijkheid van door Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen. 

Artikel 3. Optionele reservering en overeenkomst
3.1    De geldigheidsduur van een Optionele reservering is in de Offerte opgenomen en verloopt automatisch na het verstrijken daarvan.
3.2     Op het moment dat de Offerte door Opdrachtgever (digitaal) is ondertekend dan is  de Reservering definitief en dus sprake van een Overeenkomst. 
3.3        Opdrachtgever kan tot 10 werkdagen voor datum van de Reservering het aantal gasten wijzigen. Dit aantal mag maximaal 20% afwijken van de aantallen vermeld in de Overeenkomst. 
3.4    Indien Opdrachtnemer met twee of meer (rechts-) personen een Overeenkomst sluit, is ieder van deze (rechts-)personen hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen die voor hen uit die Overeenkomst jegens Opdrachtnemer voortvloeien.
3.5    Voor misverstanden, vertragingen of het niet behoorlijk overkomen van gegevens en mededelingen ten gevolge van het gebruik van enig communicatiemiddel tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, dan wel tussen Opdrachtnemer en derden, voor zover deze betrekking hebben op de relatie tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, is Opdrachtnemer niet aansprakelijk, tenzij er sprake mocht zijn van opzet en grove schuld van de zijde van Opdrachtnemer.
3.6     Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de Offerte in te trekken dan wel de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever zich schuldig maakt aan discriminatie, antisemitisme, indien het onderwerp wat (onder meer) aan bod komt tijdens de Reservering in strijd is met de wet en/of goede zeden en/ of gedachtengoed van Opdrachtnemer, (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt, indien faillissement van Opdrachtgever wordt aangevraagd, indien de Overeenkomst redelijkerwijze niet (meer) afgerond kan worden, indien Opdrachtgever niet heeft aanbetaald, indien Opdrachtgever overlijdt, of indien Opdrachtgever nalatig is in het verschaffen van informatie die Opdrachtnemer van Opdrachtgever verlangt of in het kader van de gesloten Overeenkomst nodig heeft. 
3.7    Prijzen zijn gebaseerd op het ten tijde van het uitbrengen van de offerte bekende prijs bepalende factoren. Indien tot aan het moment van uitvoering van de Overeenkomst zich kostprijs verhogende omstandigheden voordoen, is Opdrachtnemer gerechtigd deze verhogingen door te berekenen aan de Opdrachtgever, zoals verhogingen van rechten, belastingen, grondstofprijzen, loonkosten, leveranties door derden.

Artikel 4. Betalingen
4.1    De betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld in de Overeenkomst.
4.2    Opdrachtgever is verplicht 50% van de overeengekomen Reserveringswaarde als aanbetaling bij de totstandkoming van de Overeenkomst te betalen, tenzij anders overeengekomen. Uitzonderingen hierop zijn de toegangsbewijzen met betrekking tot een voorstelling. Toegangsbewijzen met betrekking tot een voorstelling worden toegezonden na ontvangst van 100% van de Reserveringswaarde.
4.3    Indien een aanbetaling niet tijdig ontvangen is, heeft Opdrachtnemer het recht de opdracht per direct te annuleren en verdere uitvoering van de opdracht te weigeren, zonder in verzuim te geraken. Dit geldt als een annulering door Opdrachtgever, en artikel 5.1 is van Overeenkomstige toepassing.

Artikel 5. Annuleringen
5.1    Bij annulering, om welke reden ook- overmacht aan de zijde van Opdrachtgever inbegrepen - zal Opdrachtgever aan Opdrachtnemer het volgende verschuldigd zijn:

  • in geval van annulering in de periode liggend tussen datering Overeenkomst en 6 maanden vóór uitvoer van de Overeenkomst: 100% van de zaalhuur.
  • in geval van annulering in de periode liggend tussen 6 maanden en 3 maanden vóór uitvoer van de Overeenkomst: 50% van de overeengekomen Reserveringswaarde (waarvan minimaal het bedrag van de zaalhuur)
  • in geval van annulering in de periode liggend tussen 3 maanden en 31 dagen vóór uitvoer van de Overeenkomst: 75% van de overeengekomen Reserveringswaarde (waarvan minimaal het bedrag van de zaalhuur).
  • in geval van annulering in de periode binnen 30 dagen vóór uitvoer van de Overeenkomst: 100% van de overeengekomen Reserveringswaarde. 

5.2 Annuleringen dienen schriftelijk en gedateerd te geschieden. De datum van ontvangst door Opdrachtnemer van de annulering geldt als annuleringsdatum. 

Artikel 6. Aansprakelijkheid 
6.1.     Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade, tenzij er rechtstreeks directe schade voortvloeit uit het niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen van de Overeenkomst als gevolg van opzet of grove schuld aan de zijde van Opdrachtnemer. 
6.2.        Indien Opdrachtnemer uit hoofde van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst aansprakelijk zou zijn voor enige schade, geleden door de Opdrachtgever en/of derden, dan blijft deze aansprakelijkheid beperkt tot de reeds gemaakte kosten met maximaal het bedrag van de Reserveringswaarde.
6.3.    Indien Opdrachtnemer door niet-toerekenbare tekortkoming verhinderd is de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk na te komen is Opdrachtnemer gerechtigd deze, voor zover nog niet uitgevoerd, te annuleren, te ontbinden of op te schorten totdat uitvoering wel mogelijk is, zonder dat Opdrachtnemer op enige wijze aansprakelijk kan worden gesteld door de Opdrachtgever. De Opdrachtgever is in zodanig geval in ieder geval aan Opdrachtnemer het reeds uitgevoerde gedeelte van de Overeenkomst verschuldigd. 
6.4    Indien het decor van de bespeling van de theatervoorstelling niet toelaat dat er een ander (dag)programma plaatsvindt, dan zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever indien mogelijk direct informeren. In dat geval staat het Opdrachtnemer vrij om het evenement in een andere ruimte te laten plaatsvinden dan wel Opdrachtgever de mogelijkheid te bieden het evenement kosteloos te verplaatsen naar een andere beschikbare datum.
6.5     Wanneer het opgeschorte deel van de Overeenkomst later is uitgevoerd, is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer het gehele bedrag verschuldigd zonder enige aftrek. Indien de niet-toerekenbare tekortkoming blijvend is, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden zonder enige verplichting tot schadevergoeding. 
6.6     Onder niet-toerekenbare tekortkoming wordt onder andere verstaan: oorlog, oorlogsgevaar en oproer, belemmerende maatregelen zowel van binnenlandse en buitenlandse overheden, brand, stakingen, schade en/of storingen aan apparatuur en/of apparatuur-besturingssystemen, overlijden van een of meer leden van het Koninklijk Huis, stremming/staking van vervoer, overstroming, uitsluitingen, sabotage, ziekte en/of arbeidsongeschiktheid van een artiest en in het algemeen alle onvoorziene omstandigheden, zowel in binnenland als in buitenland, ten gevolge waarvan naleving de Overeenkomst redelijkerwijs niet meer van Opdrachtnemer kan worden gevergd. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de door de Opdrachtgever reeds gemaakte kosten.
6.7    In geval van artikel 3.6 is Opdrachtnemer geen vergoeding verschuldigd aan Opdrachtgever. De eventueel door Opdrachtgever betaalde bedragen blijven wel verschuldigd. In geval van annulering in de zin van voornoemd artikel 3.6 is Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade die Opdrachtnemer lijdt waaronder gederfde winst.
6.8     In geval van schade aan zaken in het Theater of letsel van een medewerker van Opdrachtnemer, ontstaan tijdens de uitvoer van de Overeenkomst en veroorzaakt door enig handelen of nalaten van de Opdrachtgever, diens ondergeschikten, medewerkers en/of gasten zal de Opdrachtgever de daaruit voortvloeiende schade binnen 30 dagen na ontvangst van een verzoek daartoe aan Opdrachtnemer vergoeden. Vergoed dienen in elk geval te worden de taxatiewaarde c.q. de reparatiekosten van de goederen, de kosten van medische zorg, gederfde inkomsten en smartengeld. Opdrachtgever zal zorg dragen voor een deugdelijke WA-verzekering ten behoeve van zichzelf, zijn ondergeschikten, medewerkers en/of gasten.
6.9     In gevallen waarin de Opdrachtgever zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer niet nakomt, is hij in gebreke zonder dat enige ingebrekestelling is vereist. Indien de Opdrachtgever in gebreke is, dient hij alle door Opdrachtnemer gemaakte kosten, gerechtelijke zowel als buitenrechtelijke, te vergoeden. 

Artikel 7. Klachten 
7.1     Klachten ter zake van door Opdrachtnemer verrichte diensten dienen door Opdrachtgever binnen 72 uur na uitvoer van de Overeenkomst schriftelijk aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt. Indien door de Opdrachtgever niet, respectievelijk niet tijdig, een klacht kenbaar wordt gemaakt, kan aan Opdrachtnemer geen toerekenbare tekortkoming worden verweten.
7.2     Het uitoefenen van het recht van reclame (zoals beschreven in artikel 7.1) door de Opdrachtgever schort diens betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer nimmer op. 

Artikel 8. Toegangsbewijzen 
8.1     De door Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever geleverde toegangsbewijzen zijn en blijven eigendom van Opdrachtnemer en worden door Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever geleverd onder toepasselijkheid van het derdenbeding in de zin van artikel 6:253 BW dat het zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer nimmer is toegestaan om: 
a)    de toegangsbewijzen door te verkopen aan derden dan wel de toegangsbewijzen op enige andere wijze op al dan niet commerciële wijze direct of indirect aan derden te verstrekken; 
b)    de toegangsbewijzen in commerciële en/of promotionele uitingen – op welke wijze dan ook – aan te bieden dan wel op andere wijze te refereren aan de toegangsbewijzen of de producties waarvoor deze bewijzen toegang geven. Door ontvangst en betaling van de toegangsbewijzen verklaart de Opdrachtgever uitdrukkelijk jegens Opdrachtnemer bedoeld derdenbeding te aanvaarden. 
Voor de voornoemde schriftelijke toestemming dient contact te worden opgenomen met 
Opdrachtnemer.
c)    de toegangsbewijzen voor (zakelijke) verhuringen, evenementen en/of voorstellingen in het Theater mogen uitsluitend worden verkocht via de verkoopkanalen van Opdrachtnemer tenzij anders overeengekomen. 

Artikel 9. Gedragsregels 
9.1    Binnen het Theater gelden de huisregels, welke zowel op de website als in het Theater te vinden zijn. 
9.2    Wanneer de gasten zich niet aan de huisregels houden, kunnen zij door de medewerkers van het Theater de toegang worden ontzegd dan wel verzocht worden het Theater te verlaten.

Artikel 10 Foto’s, video’s en Social Media.  
10.1    Indien tijdens de verhuring foto’s dan wel audio- en/ of video-opnamen worden gemaakt, heeft de Opdrachtgever de verantwoordelijkheid haar gasten hierover te expliciet informeren en te voldoen aan de privacy wet- en regelgeving.
10.2    De Opdrachtgever gaat ervan uit dat tijdens de verhuring audio –en of video-opnames mogen worden gemaakt die eventueel voor eigen promotioneel gebruik ingezet kunnen worden. Indien dit niet gewenst is dan heeft de Opdrachtgever tot vijf werkdagen voor de verhuring de tijd dit schriftelijk kenbaar te maken aan de Opdrachtnemer. 
10.3     Indien Opdrachtgever tijdens de verhuring foto’s dan wel video-opnames maakt waarbij het Theater en haar medewerkers kenbaar in beeld worden gebracht en Opdrachtgever deze voor externe doeleinden wil gebruiken, dient hiervoor van tevoren schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer ( en betrokken medewerkers) zijn gegeven.  

Artikel 11. Aanvullende bepalingen 
11.1     Op de verwerking van persoonsgegevens door Opdrachtnemer is het privacyreglement van toepassing dat op de website van Opdrachtnemer te raadplegen is.
11.2    Opdrachtgever is verplicht uitsluitend gebruik te maken van de vaste leveranciers van Opdrachtnemer tenzij anders overeengekomen.
11.3     In het Theater gelden de Algemene Bezoekersvoorwaarden voor alle bezoekers en gasten van de Opdrachtgever.
11.4    Indien en voor zover enige bepaling uit deze algemene voorwaarden afwijkt van het gestelde in de Algemene Bezoekersvoorwaarden van het Theater, prevaleert het bepaalde in deze algemene voorwaarden, voor zover er sprake is van toepasselijkheid van desbetreffende bepaling uit deze algemene voorwaarden.

De Algemene voorwaarden (zakelijke) verhuringen zijn laatstelijk gewijzigd op 25 september 2024.

Contact
Accepteer marketingcookies

om de video te kunnen bekijken.

Accepteer marketingcookies

om de afspeellijst te kunnen bekijken.