Joop Van Den Ende En Jet De Nijs Fotografie Jean Pierre Jans DeLaMar

Joop van den Ende en Jet de Nijs over Malle Babbe – De Rob de Nijs musical

In de musical Malle Babbe wordt teruggekeken naar de omvangrijke loopbaan van Rob de Nijs. Wat bewoog hem? Wat waren zijn drijfveren? Joop van den Ende: “Robs carrière weerspiegelt het verhaal van naoorlogs Nederland: het gaat vanuit de benauwde jaren vijftig via de seksuele revolutie naar de onzekerheid aan het begin van dit millennium.” 

Voor Jet de Nijs is meewerken aan Malle Babbede Rob de Nijs musical geen eenvoudige klus. Samen met haar man Rob de Nijs praat en denkt Jet mee over de voorstelling, en dat is ‘behoorlijk pittig’ als het feitelijk over jouw eigen leven gaat. Jet de Nijs: “Gelukkig heeft het idee kunnen rijpen – we zijn al voor corona begonnen met de eerste aanzet. De samenwerking is daardoor vanzelfsprekend geworden; de ontwikkeling van de musical is bij Joop [van den Ende] en MediaLane Theater ook echt in goede handen. Bij hen ligt de artistieke eindverantwoordelijkheid. Dat geeft ons een zekere rust. We praten mee, maar we hoeven geen knopen door te hakken.” 
 
Dat Rob sinds enkele jaren parkinson heeft, maakt dit proces niet makkelijker. Tegelijk, zegt Jet, groeit door hun medewerking aan Malle Babbe het bewustzijn hoe rijk de carrière van Rob is geweest. “Iedereen die ouder wordt, weet: de tijd lijkt steeds sneller voorbij te vliegen. Voor ons is dit een mooie manier om stil te staan bij het idee hoe groot Robs rol in de Nederlandse muziekwereld is geweest. In een mensenleven gaat het vaak van de ene fase naar de andere. Deze musical geeft ons de kans uitgebreid te reflecteren op wat geweest is en wat dat allemaal heeft betekend. Dat is fijn. Omdat we zo aan de stilte van parkinson kunnen ontsnappen en Robs successen opnieuw kunnen vieren.” Het oeuvre van Rob de Nijs telt meer dan 600 liedjes, en hij trad ruim 60 jaar op. Jet de Nijs: “Ongelooflijk toch? Ik kan het zelf nog steeds niet helemaal vatten.” 
 
Creatief producent Joop van den Ende heeft veel ervaring met de productie van biografische musicals. Hij maakte eerder al voorstellingen over de levens van Udo Jürgens (Ich war noch niemals in New York, 2007), Udo Lindenbergh (Hinterm Horizont, 2011), André Hazes (Hij gelooft in Mij, 2012), Annie M.G. Schmidt (Was Getekend, Annie M.G. Schmidt, 2017) en Tina Turner (Tina: The Tina Turner Musical, 2021). Daar komt nu Malle Babbe bij. Van den Ende: “Het was een behoorlijk lastige puzzel om de juiste insteek te vinden. We hebben het hier natuurlijk wel over een vol en meeslepend leven – en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Toen we research gingen doen, kwam er ongelooflijk veel naar boven: al die hits, de hoogtepunten en de diepe dalen, de talloze vrouwen en Robs voortdurende zoektocht naar nieuwe muziek. Het is indrukwekkend om te zien hoe hij zichzelf steeds opnieuw wist uit te vinden.” 
 
Tijdens inspiratie-sessies met Jet en Rob en schrijver Dick van den Heuvel ontstond het idee om Rob vanaf zijn afscheidsconcert in 2022 terug te laten kijken naar zijn leven – daartoe aangemoedigd door Jet. Van den Ende: “Jet vraagt zich in de musical af: is het allemaal wel zo gegaan als je altijd hebt gezegd? Wat waren nou eigenlijk echt jouw drijfveren? En vooral: wat kan ik onze zoon vertellen als hij straks met de grote levensvragen komt?” 
 
Van den Ende kent Rob de Nijs sinds vele jaren. Ze komen uit dezelfde Amsterdamse buurt, en werkten al in de jaren zeventig samen toen Van den Ende met zijn artiestenbureau concerten voor Rob boekte. Van den Ende: “Ik ben altijd een bewonderaar gebleven. Maar eerlijk is eerlijk: pas nu ik aan deze musical werk, realiseer ik me hoeveel hij heeft gedaan. Robs carrière weerspiegelt het verhaal van naoorlogs Nederland: het gaat vanuit de benauwde jaren vijftig via de seksuele revolutie naar de onzekerheid aan het begin van dit millennium.”  
Malle Babbe is behalve een verhaal over het conflict tussen liefde en artistieke drift ook een ode aan de vrije geest van Rob de Nijs, aan zijn grillige levensloop, de talloze hits en aan zijn talent om zich aan de omstandigheden aan te passen. Van den Ende: “Wat er ook gebeurde; Rob ging altijd weer het podium op. En dan gaf hij alles, tot op hoge leeftijd.” 


Het afscheid in 2022, uitgezonden door Omroep MAX, bewees nog maar eens hoe groot Robs bereik is. Zo’n 1,8 miljoen kijkers werden opnieuw door zijn muziek geraakt. Omdat veel Nederlanders zich in zijn songs herkennen, of herinneringen hebben aan zijn muziek. Jet de Nijs: “Rob en ik zijn best overvallen door de hernieuwde aandacht voor zijn werk. Het werken aan Malle Babbe heeft zoveel losgemaakt. We zijn zelf ook op onderzoek gegaan, en kwamen op onder meer YouTube van alles tegen: concertregistraties, tv-optredens, reportages in het land, interviews. Het is mooi om dat opnieuw mee te maken. Door Robs ziekte zijn we primair gericht op ons gezin en op ons leven met elkaar. Door de voorbereidingen aan de musical heeft Robs artiestenbestaan in ons dagelijkse leven weer een eigen, vanzelfsprekende plek gekregen. Het verleden is onderdeel van de tegenwoordige tijd geworden.” 

© April, 2024. Ronald Ockhuysen

Accepteer marketingcookies

om de video te kunnen bekijken.